Egy komoly dilemmával szembesültem mostanság. Mégpedig azzal, hogy melyik a jobb kép? Az előre beállított, vagy a "jó helyen, jó időben" pillanatképek. Vagy lehet-e ilyen különbséget tenni, hogy "jobb"?
A kérdés azután vetődött fel bennem, hogy megnéztem a Spektrumon sugárzott 3 részes Láthatatlan madárfotós című sorozatot. Gyönyörű film, fantasztikus képekkel. Máté Bence mesél benne kulisszatitkairól, munkásságáról.
Viszont.
Amíg nem láttam a filmet, kicsit elgondolkodtatott, hogy hogy készített ehhez hasonló képeket:
Mennyire kellett közel mennie a madarakhoz? Hogyan rejtőzködött? Egyáltalán mi a titka?
Nos, a harmadik részben lerántotta a leplet. A gép egy dobozban volt kihelyezve az itatóban, és ő hátrébb egy lesből irányította az elsütés pillanatát, miközben egy számítógép monitorán megnézhette az eredményt.
Kicsit úgy éreztem magam, mint a gyerek, mikor felfedik neki egy bűvésztrükk mutatványát. Félreértés ne essék, Bence érdemeit elismerem, viszont megszűnt a kép varázsa. Legalább is számomra.
Vagy vegyük például a mostani National Geographic díjnyertes fotóját, Shikhei Goh képét a záporban egyensúlyozó szitakötőt:
Ki tudja megmondani, hogy nem egy előre beállított képről van szó? Mi van, ha távirányítással bekapcsolt egy locsolószerkezetet, miután beállította a szitakötőre a gépet? Nem a rosszmájúság beszél belőlem, hanem tényleg érdekel. Veszít-e a kép az értékéből?
2010-ben egy bizonyos José Luiz Rodriguez-t fosztottak meg az Év természetfotósa címtől, miután kiderült, hogy az alábbi képe beállított:
Rodriguez azt állította, hogy heteken keresztül állt lesben egy használaton kívüli karám mellett, csalihúst kihelyezve, mikor sikerült elkapnia ezt a pillanatot. Utóbb viszont kiderült, hogy idomított, bérelt farkast használt a kép elkészítéséhez. A fotó maga egyébként fantasztikus, ha ezt az aprócska háttér információt nem tudjuk.
De kell-e tudnunk?
Végére még egy kép Bencétől. Aki tudni akarja, hogy ennek mi volt a receptje, az IDE KATTINTVA megnézheti. (Akit nem érdekel az egész, az tekerjen a 23. perchez.)
Tehát két kérdésem lenne ezzel kapcsolatban:
- Kell-e tudnunk a kép készítésének hátterét, vagy az maradjon a fotós titka?
- Manipulálhatom-e ilyen mértékben a kompozíciót? (Teszem azt befogok egy bogarat valahol, felépítek egy tetszőleges hátteret, beállítom a fényképezőgépet, odahelyezem a bogarat és katt.)